Jste zde

Polní den 2018 – OK2KOP – Velký Roudný

Ačkoliv jsem radioamatérkou licenci obdržel v nejnižším možném věku, začal jsem s OK2KCE jezdit na závody až z obce Moravice. Léta předtím však opavští radioamatéři vyjížděli na Velký Roudný. K tomuto kopci se váže spousta příběhů, které jsem nemohl zažít, ale přesto jsem je „tak nějak nasál“.
Proto nebylo až takové překvapení, když po návštěvě u Mirka OK2BSH padlo rozhodnutí to ještě naposled zkusit. Nepředpokládáme totiž, že se ještě někdy opavské kolektivce znovu podaří Polní den z tohoto kopce absolvovat.

Na kopci je přes den i večer poměrně rušno, neboť se jedná o známý turistický cíl. Na rozhledně se přes den vystřídá někdy i stovka lidí. A tak i tentokrát jsme odpovídali na dotazy kolemjdoucích zájemců a i díky nim si odvezli spoustu různorodých zážitků.

Stejně jako v roce 2014 jsme museli více než 100 metrové převýšení překonávat po vlastních nohou. Tentokrát bylo materiálu ještě více, proto jsme se rozhodli na kopec dorazit již v pátek odpoledne. S nacpanými vozíky a další zátěží na zádech jsme já, Láďa OK2VEF a Vráťa museli nahoru vyjít každý alespoň 3x. Starší radioamatéři měli za úkol na kopec dostat hlavně sebe, což se vzhledem k jejich zdravotním komplikacím podařilo pouze částečně.

Kopec Velký Roudný je chráněná přírodní památka, proto jsme pro napájení zvolili akumulátory. Ty jsem navíc doplnil o solární panel, který je díky slunečnému počasí pomohl udržet nabité. To nám pravděpodobně ušetřilo další cestu pro náhradní akumulátory. Kontrastem naše snahy respektovat pravidla dané povolením pak byli jedinci, kteří si z těžko pochopitelných důvodů pletou turistiku s motokrosem.

Vzhledem k podloží a částečně i porostu kopce jsem se s Jirkou OK2SSJ domluvil na zvýšení stožáru. Bohužel mi to dost zkomplikovala neschopnost jednoho prodejce dodat méně dostupný průměr trubky, byť ji měl skladem. Nakonec jsem to musel vyřešit pomocí redukcí z dostupných materiálů místního prodejce. Horní anténa tak s prodloužením dosahuje výšky kolem 14 metrů. Přes poměrně vysokou nadmořskou výšku je kopec k vysílání poměrně dost nevhodný. Stromy jsou velmi vysoké, i rozhlednu přesahují o několik metrů a spojení zejména na západ moc nefunguje. Každopádně všichni jsme se shodli na tom, že zvýšení stožáru velmi pomohlo. Spojení tentokrát chodila i tam, kam to minule nešlo vůbec.

Přes noc nevysíláme, na to je nás málo vysílajících operátorů a potřebujeme se vyspat. V pozdějších hodinách to obvykle táhne Franta OK2LF, ale i toho postihly zdravotní komplikace. Druhý den mu bylo naštěstí lépe a tak nám dorazil pomoci alespoň ke konci závodu. O výsledek nám od začátku nešlo, přesto se nám podařilo výrazně překonat ten minulý. To je jeden z mnoha důvodů, proč považuji tento poslední Polní den z Velkého Roudného za vydařený a budu na něj rád vzpomínat.

Děkujeme všem za spojení.

73! Tomáš

OK2LF, OK2SSJ, OK2TPQ, Vráťa, OK2VEF

Ruční doprava vybavení

Unavené svaly je potřeba promazat

Polní den mládeže

O jídlo nebylo nouze

Pracoviště - letos s prodlouženým stožárem

Jirka se soustředí u telegrafu

Láďa se pochlapil a udělal na jeho poměry nadstandardní počet spojení